2012. szeptember 22., szombat

Farkasokkal futó asszonyok 4. - A kettő hatalma

(Előzmény: http://nesszi.blogspot.hu/2012/09/farkasokkal-futo-asszonyok-3-nok-kettos.html)


„A kettő hatalma

Miközben egy nő természetének mindkét oldala két, különböző funkciókkal és elkülönülő tudással rendelkező entitást jelent, a corpus callosumot magába foglaló agyhoz hasonlóan ismerniük kell egymást, át kell tudni alakítani az egyiket a másikba, tehát egységes egészként kell funkcionálniuk. Ha egy nő elrejti, vagy túlságosan előnyben részesíti az egyik oldalt, akkor mintegy féloldalas életet él, s nem használhatja teljes erejét. Ez így nem jó. Mindkét oldalt fejleszteni kell.
Sokat tanulhatunk a Kettő erejéről, ha megvizsgáljuk az ikrek szimbólumát. Az ikrekről ősidők óta az egész világon úgy gondolják, hogy természetfeletti hatalommal vannak felruházva. Vannak kultúrák, amelyekben egész tudományterület foglalkozik az ikrek természetének egyensúlyban tartásával, mivel úgy gondolják, hogy ez egyetlen lelken osztozó két entitás. Az ikreket haláluk után is táplálják, beszélnek hozzájuk, ajándékokat adnak és áldozatokat mutatnak be nekik.
Az ikernővérek szimbólumáról számos afrikai és karibi közösségben állítják, hogy jujuval, a lélek misztikus energiájával rendelkeznek. Az ikreket kifogástalan gondozásban kell részesíteni, nehogy szerencsétlenség érje a közösséget. Haiti hoodoo vallása megköveteli, hogy az ikreket nagy gondosan mindig azonos mennyiségű élelemmel kell ellátni, nehogy féltékenység támadjon közöttük, s ami még ennél is fontosabb, nehogy egyikük elsorvadjon, mert ha egyikük meghal, elemésztődik utána a másik is, és ezáltal elvész az a sajátos lelki erő, amelyet a közösség számára jelentenek.
Egy nő éppígy óriási erővel rendelkezik, ha sajátos kettős aspektusát felismeri és egységben tartja, s nem hagyja, hogy szétváljanak. Igen erős a Kettő hatalma és az egyik oldalt sem szabad elhanyagolni. Egyformán kell őket táplálni, mert együtt jelentik az ember rejtélyes hatalmát.
Hallottam egyszer egy mesét egy öreg afrikai-amerikai férfitól, lenn délen. Egy kis utcából jött felém, miközben a belvárosi „parkban” üldögéltem. Volt, aki őrültnek nevezte, mert bárkihez, ugyanakkor senkihez nem beszélt. Bizonytalan léptekkel járt, egyik ujját feltartotta, mintha a szél irányát vizsgálná. A cuentistas, a mesemondók azt tartják, hogy ezeket az embereket istenek érintették meg, és El Bultonak, „batyunak” nevezzük őket, mivel különleges holmi van a birtokukban, amit bárkinek megmutatnak, aki odafigyel.
Ez a különleges El Bulto az ősi örökségről mesélt nekem. Azt mondta, hogy Egy bot, két bot a történet címe. „A régi afrikai királyokról szól”, suttogta.
A történet szerint egy haldokló öregember maga mellé szólítja rokonait. Rövid, erős botot ad mindegyik gyermekének, feleségeinek, rokonainak.
- Törjétek el a botot – utasítja őket.
Némi erőfeszítéssel mindannyian félbe törik botjaikat.
- Így van ez akkor is, amikor a lélek egyszál magában áll. Könnyen el lehet törni.
Most az öreg újabb botot ad mindenkinek és azt mondja:
- Így szeretnék élni, miután elhagylak benneteket. Ketten, hárman tegyétek egymás mellé botjaitokat. Most törjétek félbe a kötegeket.
De senki sem tudja eltörni a kettesével, hármasával összefogott botokat. Az öreg mosolyog.
- Erősek vagyunk, ha egy másik lélek áll mellettünk. Ha együtt vagyunk, nem lehet bennünket eltörni.
Épp ilyen erős és törhetetlen a kettős természet is, ha tudatosan együtt tartjuk két oldalát. Ilyen természetű a pszichikus kettősség, az ikerszerűség, a női személyiség két aspektusa. A megszelídített én önmagában szép... de valamiképpen magányos. A zabolátlan én is szép önmagában, mégis vágyódik a másik után. A nők lelki, érzelmi és spirituális erejének elvesztése abból ered, hogy elkülönítik egymástól ezt a két természetet, s úgy tesznek, mintha az egyik vagy a másik nem létezne.
Manawee meséje éppúgy szól a férfi, mint a nő kettősségéről. A Manawee-férfinak is megvan a tulajdon kettős természete: az emberi és a kutyatermészet. Emberi természete, bármilyen kedves és szerető, nem elegendő a sikerhez. Kutya-természete, ösztönös természete teszi lehetővé, hogy a zabolátlan nők mellé lopóddzon, s meghallja neveiket. Kutya-énje megtanulja, hogyan tud ellenállni a természetfeletti csábításoknak és hogyan őrizze meg legfontosabb tudását. Manawee kutya-természete rendelkezik az éles hallással és a konoksággal, azokkal az ösztönökkel, amelyeknek segítségével falak alá ás és értékes gondolatokat talál, vesz űzőbe és szerez vissza a maga számára.
Kékszakálli vagy Mr. Fox-féle energiákat hordozhatnak a férfi erői, amelyekkel megpróbálhatja lerombolni a nők kettős felépítését. Az ilyen udvarló nem tűrheti a kettősséget, a tökéleteset keresi, az egyetlen igazságot, az egyetlen mozdíthatatlan, megváltoztathatatlan feminina substanciát, ami az egyetlen tökéletes nőben testesül meg. Most figyelj! Ha ilyen emberrel találkozol, olyan sebesen fuss az ellenkező irányba, ahogyan csak bírsz. Jobb, ha kívül-belül Manawee-hez hasonló kedvese van az embernek: ő sokkal jobb udvarló, mert tiszteli a Kettő gondolatát. A cselekvésben pedig a Kettő hatalma egyetlen összetartozó entitás.
Manawee tehát a női lélek eme mindent átható, ám titokzatos keverékét kívánja megérinteni, s ő maga is uralommal rendelkezik. Mivel ő a zabolátlan, Természeti Férfi, a zabolátlan asszonyra rezonál, utána vágyódik.
A női pszichében lakozó férfi-csoportban, amelynek tagjait a jungi pszichológia animusnak nevezi, van Manawee-szerű magatartás is, amely keresi és akarja a női kettősséget, mert értékesnek, vágyaira méltónak és kívánatosnak tartja, s nem pedig ördöginek, rútnak és megvetendőnek. Manawee, lakozzon akár a belső, akár a külső világban, olyan tapasztalatlan, de hűséges kedvest jelent, akinek leghőbb vágya a női természet misztikus és numinózus kettősségének megnevezése és megértése.”
/Clarissa Pinkola Estés: Farkasokkal futó asszonyok/

Folytatás: http://nesszi.blogspot.hu/2012/09/farkasokkal-futo-asszonyok-5-nev-hatalma.html 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése