2012. szeptember 2., vasárnap

Gyógyító Buddha meditáció


Egyes buddhista meditációkat olyan emberek is gyakorolhatnak, akik nem ismerik a buddhizmust, és esetleg nem is érdeklődnek iránta. Egyszóval bárki alkalmazhatja őket.
A Gyógyító Buddha meditáció is egy ilyen módszer. Ha ti vagy szeretteitek beteg, ne habozzatok segítségül hívni Gyógyító Buddhát, Shakyamuni Buddha gyógyító formáját.

Több öngyógyító módszert is használok. Számomra ez az egyik legegyszerűbb és mindig szívesen kezdek bele... ezért szeretném veletek megosztani, hogy amennyiben szeretnétek kipróbálni és alkalmazni, nektek is segítségetekre lehessen.

A meditációt Lopön Csecsu rinpocse készítette a nyugati emberek számára. Az alábbiakban a meditáció szútra típusú átadását osztom meg veletek (ebben a formában a nem beavatottak számára is elérhető). A mantra szakasz A,B,C részre oszlik, az A rész önmagunk gyógyítására használható, a B vagy C rész pedig mások gyógyítására. A felépítő és beteljesítő szakasz ugyanaz mindhárom esetben.
A meditáció előtt, amennyire tudjuk, lazítsuk el magunkat, nyugtassuk meg elménket.

Gyógyító Buddháról további információk itt találhatóak:
http://hooroszlan.hupont.hu/16/gyogyito-buddha

"...Sok esetben - például masszírozás alkalmával - hasznosnak bizonyulhatnak a gyakorlat alább ismertetett változatai. Természetesen először mindig vegyünk menedéket, és tegyünk kívánságot arra, hogy minden lény javára elérjük a megvilágosodást. Ebben a szútra típusú átadásban mindig közvetlenül hívhatjuk a Gyógyító Buddhát. Ehhez mindössze az a bizonyosság szükséges, hogy az ő természete megvilágosodott tér, és mindenki javára tevékenykedik. Gyógyító Buddha eltávolítja a szenvedés okait - nem csak azok eredményeit - és mindent megtesz, amit a lények karmája megenged.


Gyógyító Buddha meditáció

(Felépítő szakasz)
Az előttünk lővő térből a tudat alapvető tisztasága egy nyitott lótuszvirágként jelenik meg, mely áttetsző és enyhén szivárványszínű. Ebben a tudat természetes ragyogása egy fekvő holdkorongként sűrűsödik össze. Ezen ül - velünk szemben - Gyógyító Buddha, aki lényegiségében azonos a lámánkkal. Atletikus teste áttetsző lápisz lazuli kék. Nem visel ékszereket. Azzal, hogy minden tekintetben tökéletes, az igazságállapot egyszerűségét fejezi ki. Meditációs tartásban ül, jobb keze a térdén nyugszik az adás tartásában. Hüvelyk- és gyűrűsujja között egy arura növény szárát fogja, melynek virága a könyökénél nyílik. Ölében nyugvó bal kezében egy csészét tart, melyben a hosszú élet nektárja és egy kívánságteljesítő fa van.
Megnyílunk felé, miközben a következőt gondoljuk vagy mondjuk:

"Drága Gyógyító Buddha, ki képes vagy egészségesség tenni! Kérlek távolítsd el a betegségeket minden lényből és belőlem! Add áldásodat, hogy gyógyító erőddel másokon is segíthessek!"

(Manra szakasz)
(A, Öngyógyító meditáció)
Kérésünknek eleget téve kék fénye keresztül sugárzik rajtunk. Ahogy a jég felolvad a meleg vízben, úgy tűnik el minden betegség. Gyógyító Buddha mantráját ismételve a fény megtölt minket.

tejata om bekandze bekandze maha bekandze randza szamudgate szoha
(B, Meditáció mások gyógyítására 1.)
Gyógyító Buddha megjelenik a mi fejünk és azok feje felett, akiknek szüksége van rá. Ugyanabba az irányba néz, mint mi. Kék fénye átáramlik rajtunk és mindazokon, akiket tudatunkban tartunk. A betegségek és a szenvedés megszűnnek, és nagyon könnyűnek érezzük magunkat. Annyiszor ismételjük a mantrát, ahányszor csak lehetséges.

tejata om bekandze bekandze maha bekandze randza szamudgate szoha

(C,  Meditáció mások gyógyítására 2.)
Fejünk felett megjelenik a Gyógyító Buddha. Letáncol fejünkön, torkunkon és testünk felső részén át mellkasunk közepéig. Fénye minden irányba kisugárzik és megtölti testünket.
Amikor masszírozunk vagy megérintünk valakit, elképzeljük, hogy a Gyógyító Buddha kék fénye karunkon és ujjainkon keresztül beléáramlik. Minden betegség visszatér a térbe. Kék fénye minden látómenzőnkben lévő lényhez közvetlenül kiragyoghat, megérintve testük beteg részeit, egészségesség téve őket.
Ha az emberek messze vannak tőlünk, elképzelhetjük fejük felett a Gyógyító Buddhát, aki a szívükbe hullik, és kék fénnyel tölti meg őket. Eltávolítja szenvedéseiket és betegségeiket. Amíg a Gyógyító Buddha áldását befogadjuk és továbbadjuk, a következőt ismételjük:

tejata om bekandze bekandze maha bekandze randza szamudgate szoha

(Beteljesítő szakasz)
Amikor befejezzük a mantra ismétlését, Gyógyító Buddha elmosolyodik. Megígéri, hogy mindig megjelenik, ha szükségünk van rá. Ezután a térbe olvad, és lényegisége mindent áthat.
Végül azt kívánjuk, hogy minden jó, ami létrejött, váljon határtalanná, áradjon ki minden lényhez, távolítsa el szenvedésüket, és vezesse őket a legmagasabb szintű boldogsághoz, tudatuk megismeréséhez."
/Forrás: a Gyémánt Út Buddhista Közösség Gyógyító Buddha meditáció füzete/


Egy kis magyarázat néhány fogalomhoz:

Menedékvétel:
A gyakorlatot a buddhista gyakorlók menedékvétellel kezdik. Ez nem kötelező része a meditációnak, a buddhista gyakorlók számára alapvető fontosságú. Aki komolyabban szeretne foglalkozni buddhista meditációkkal, annak mindenképpen javasolt. Bárki alkalmazhatja a buddhista meditációk előtt.
A gyémánt út központokban használatos szövege erre a meditációra:
"Most megnyílunk azok felé, akik taníthatnak bennünket. Azért, hogy minden lényt eljuttassunk a megvilágosodáshoz, menedéket veszünk:
a Buddhában, a tudat teljesen kibontakozott állapotában;
a tanításaiban, melyek ehhez az állapothoz vezetnek;
a bódhiszattvákban, barátainkban az úton;
és legfőképp a lámában, aki elengedhetetlen gyors fejlődésünkhöz. Ő magában egyesíti az áldást, a módszereket és a védelmet. Itt Gyógyító Buddhaként jelenik meg."
Az alábbi tradicionálisabb, ázsiai szövegezés, melyet háromszor szokás ismételni:
"Menedéket veszek a Buddhában, a tanításaiban és a nemes gyakorlókban, míg el nem érem a megvilágosodást. A megszabadító cselekedetek gyakorlásával szerzett érdemes által valósítsam meg a buddhaságot minden lény javára." 
(Buddha alatt tehát nem magát Shakyamuni Buddhát, a történelmi buddhát kell érteni, hanem azt a megvilágosodott tudatállapotot amelyet ő elért, és amelyet bármelyikünk bármikor elérhet. A gyémánt út buddhizmusban a lámában is történik menedékvétel, aki alatt a megvilágosodott formáját 16. Karmapát értjük.) További információ a menedékvételről itt érhető el: /http://www.buddhizmusma.hu/buddhizmus/szomagyarazat.html/.

A négy mérhetetlen:
A buddhista gyakorlók a menedékvétel után, vagy azzal együtt kifejlesztik magukban a bodhicsitta-t, azaz a mások javára irányuló motivációjukat. Ezt én legegyszerűbben úgy értettem meg, miszerint... hogyan lehetnék én boldog úgy, ha közben másokat meg szenvedni látok... Ez szintén nem "kötelező", de jó hatással van a meditáció eredményére, én mindenképpen javaslom... Egyébként jó érzés mondani, vagy gondolni.
A négy mérhetetlen tradicionális szövege:
"Legyen minden lény boldog, és hozza létre a boldogság okait!
Legyen mentes a szenvedéstől és az azt kiváltó okoktól!
Lelje meg a valódi boldogságot, mely mentes a szenvedéstől!
Érje el a teljes háborítatlanság állapotát, mely mentes a ragaszkodástól és az ellenszenvtől!" 

Menedék és  bodhicsitta kifejlesztése egy szövegen belül is lehetséges:
"Buddha dharma szangha oltalmam
Amíg meg nem világosodtam
magam és mások javára
legyek Buddha"
Felajánlás:
A meditáció végén pedig felajánljuk meditációnk során keletkezett pozitiv dolgokat mások javára. Általánosan elmondható, nemcsak a buddhista módszerekre jellemző, hogy ha az általunk végzett jó dolgokat felajánljuk másoknak (van ahol Istennek), akkor az sokkal erősebb hatással bír majd. 
Jókívánságokat egyébként igen sokszor tesznek a buddhista gyakorlók, a jókívánságok előbb-utóbb célba találnak és megvalósulnak. :)

A Jidamok azok a buddhaformák, amelyeket vizualizálunk a meditációk során. Ők tulajdonképpen saját tudatunk egy-egy tulajdonságának, aspektusának megtestesítői, visszatükrözvén azokat, mint tükrök vannak segítségünkre. "A velük való azonosulás meditációban és a hétköznapi életben felébreszti saját buddhatermészetünket." /http://www.buddhizmusma.hu/buddhizmus/szomagyarazat.html/ Tulajdonképpen ez által válik ez a meditáció egy öngyógyító módszerré, öngyógyító képességünkre van hatással.

A vizualizáció során ezeket a buddhaformákat próbáljuk meg elképzelni. Nem kell kétségbeesni ha ez nem sikerül elég részletesen. Lényegisége, az amit képvisel jelen van függetlenül attól, hogy milyen tisztán tudjuk elképzelni. Minden buddha formának megvan a maga ábrázolási módja. Ezeken a képeken minden egyes apró részletnek jelentése, fontos jelentősége van. A meditációban ezeknek egy részét vizualizáljuk.

A mantra "Egy buddhaaspektus természetes vibrációja. Ahogy kimondjuk, az adott Buddha jelen lesz." http://www.buddhizmusma.hu/buddhizmus/szomagyarazat.html/ A mantrák a beszéd szintjén való munkára használatosak. A test szintjén a buddhista gyakorlók a malát (gyöngyfüzért) használják (mantraszámolás), a tudat szintjén pedig a vizualizációval dolgoznak. A karmát testi, tudati, és szóbeli cselekedeteink által hozzuk létre, így mind három szinten tudunk dolgozni. (Egy meditáción belül mind a három jelen van.) 
A mantra szakaszban a mantrát lehet hangosan és magunkban, lehet énekelve, suttogva, lassan vagy gyorsan is ismételni. A kiejtést az alábbi videóból hamar meg lehet tanulni:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_MaZSa6GnM0

Bár elég sok mindent írtam most le ide... de biztosra állíthatom, hogy ez egy viszonylag egyszerű meditáció. Én hangfelvételt szoktam készíteni a meditációs szövegekről, nekem így könnyebb, de természetesen olvasni is lehet, vagy megjegyezni :) 
Akinek van kedve, próbálja ki. :)

Egészséget és határtalan jót kívánok nektek!

11 megjegyzés:

  1. Gyógyító Buddha meditációt azért használhatják nem buddhisták is, mert az eredmény egyáltalán nem buddhista vagy keresztény lesz sőt maga a módszer lehet hogy buddhista, de ez az egész jóval túlmutat ezen. Az eredendő létállapotunk határtalan lehetőségekkel teli tér, s ezen lehetőségek közül egyik a gyógyítás képessége. Mi az a gyógyítás? Mindig az alapok megértése a legfontosabb: a gyógyítás egy olyan cimke amelyet arra a jelenségre alkalmazunk amikor a diszharmonikus rezgésmintákat megmártóztatjuk az őseredeti állapot harmonikus rezgésmintáiban. Ennek megértéséhez nézzük a gyógyítás definícióját a tibeti gyógyászatban és a kvantumfizikában (a kettő azonos csak az egyik keleti a másik nyugati módszer de ugyanarról szól) Kezdettelen idők óta van valami amit a tibetiek úgy neveznek velünk született természet. Ez a velünk született természet az elme számára fel nem fogható, mivel az elme csak a dolgokat és a formákat tudja érzékelni. Mégis ebből az elmén túli őseredeti jelenlétből származik az egész teremtettnek látszó létezés, ennek az állapotnak úgymond az energiája az egész létezés. Ebben az őseredeti állapotban minden egységes nincsenek elkülönült részek. Az őseredeti állapot energiái gondolatokként születnek (legalábbis így érzlkeljük őket színes képekként) s ezek a gondolatok teljesen tiszták amíg egységben vannak az eredendő lét "részeként" egészeként. Amikor azonban a tudatosságunk formaként megragadja s ezzel látszólag elkülöníti az őserdeti egységállapottól ezeket a gondolatokat akkor azok buborékokhoz hasonlóvá válnak és a felszín felé közelítenek. Minél inkább fogva tartjuk őket annál biztosabb hogy különállóságuk érzete fokozódik s tévesen dolgokként fogjuk fel őket amikhez ragaszkodva megbontjuk a rendszer egyensúlyát. S ha a gondolatok ezáltal rendezettséget összekuszáló érzelmeket szülnek akkor a belőlük felépülő jelenségek diszharmonikus mintákkal megfertőzik és megsebzik az ősi egyensúly állapotát. Ha ez a gondolati érzelmi fertőzés hosszabb ideig fennáll akkor a megszilárdult gondolatokból álló testünk szintén kezd eltorzulni tünetek jelennek meg benne majd betegség. Mi a megoldás? Ha tudjuk hogy a testünk elhangolódott ősi fény mely különállóságával elszakította magát az ősforrás harmonikus egységétől, akkor meg kell keresnünk a módját hogy újra visszaálljon a harmónia a rezgésfrekvenciák természetes egyensúlya. Ez a folyamat a gyógyítás. Ilyen módszer a gyógyító Buddha gyakorlat. S elérkeztünk ahhoz a ponthoz hogy megtudjuk mi a gyógyító Buddha valójában? Hogyan gyógyít? A válasz egyszerű: Az őseredeti állapothoz való visszakapcsolódásból származó rendező jelenség. Oly módon hogy a gyógyítás az elhangolódott rezgések spontán újra harmonizációja, s mint ilyen az őseredeti állapot egy aspektusa ez az újraharmonizáló jelenség tulajdonság. Ez a Buddha az ősredeti felébredettség az egységesség állapotának újra tudatába kerülése ami gyógyító aspektusaként újrarendezi a független létezés a különállóság illúziójába esett "részeket". Röviden Gyógyító Buddha: A felébredett tiszta tudat (rigpa jelenlét) spontán káoszból rendet szervező minősége.

    VálaszTörlés
  2. Ha tudjuk azt hogy Gyógyító Buddha nem egy személy, akkor felmerül a kérdés miért vizualizáljuk emberi formában magunk előtt, vagy fejünk felett, vagy magunkként a különböző spirituális átalakító gyakorlatokban? Azért mert a tudatunk megszokta a karmikus hozadékunkból származó emberi test formát, s így sokkal nyitottabban képes befogadni akármit ha annak is emberies a formája. Ezért gyógyító Buddha emberi formája habár szimbólum is egyben rengeteg jelentéssel, minden egyes kis alkotórészletében, de ugyanakkor az emberi formája is fontos a minél hatékonyabb megnyíláshoz! De miért használunk szimbólumokat? Azért mert ha a tudatunk még elhomályosult voltánál fogva nem is képes felfogni az átalakító erő minőségét, de tudatalatti szinteken ezek a szimbólumok ősi kollektív archetípikus (őskép) formájuknál fogva beépülnek a rendszerünkbe és maguktól formálni kezdik vissza a rend felé az elhangolódott rezgéseinket, mint kis magok gyakorlás folyamán egyre inkább ismétlődve bekerülnek az elménkbe és ott átalakító munkálatokba kezdenek.Ezért nem lényeg hogya szimbólumokat vizualizálva tudatosan fel tudja a fogni a gyakorlója mert az nem a tudatosban fejti ki a hatását. Ezért lehet a szimbólum az adott kultúrától eltérő is pl egy nyugati kultúrában keleti szimbólum, mert azon a kollektav szinten amiben mindannyian közösen jelen vagyunk ezek mind egységes és hozzánk tartozó minőségek az eltérő kultúránk ellenére is.

    VálaszTörlés
  3. Gyógyító Buddha a gyakorlatban nemcsak velünk szemben hanem kissé felettünk is ül, ez azért fontos mert még egyenlőre különállóként tekintünk saját eredendő természetünk gyógyító aspektusára, s ezért még hogy odaadást tudjunk gyakorolni s ezáltal pozitív karmikus magokat érdemeket tudjunk gyűjteni magunk számára szükséges magunk előtt és kicsit felettünk látni Gyógyító Buddha alakját."Lényegiségében azonos a lámánkkal" Mit is jelent ez egy nem buddhista számára? Arról van szó hogy lényegében mindenki érezze azt hogy ez a számára elképzelhető legmagasabb szintű erő vagy forrás is egyben. Ha pl valaki Keresztény akkor láthatja Krisztus lényegeként (de az adott formán belül), ha hindu akkor Krisna lényegként(ezen formán belül)..stb Csak az a fontos hogy az átalakító szimbolikus minőség miatt ezt a formát használjuk de a saját vallási hitünket nem kell eldobni, ezért integráljuk (az integráció nem azonos a keveréssel)Az átütő hatás érdekében forró vízként (meleg helyett) vizualizáljuk vagy érezzük a gyógyító Lapisz lazuli kék fényeket miközben érezzük hogy a betegség rendkívül hideg mint egy jégdarab. Képzeljük el mi történik amikor a jeget beledobjuk a forró vízbe. Azonnal szétolvad. Adjuk át magunkat ennek az érzésnek!

    A mantra szanszkritul kiejtve:
    Táyáthá om béshádzsyé (vagy báyshádzsyé) béshádzsyé máhá béshádzsyé rádzsá számungáté szváhá

    A mantra tibetiül kiejtve:
    Téyátá om békhándzé (vagy békhándzyé) békhándzé máhá békándzé rándzá számudgáté szóhá

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm Drága Szenge, Testvérem! :)
    Szeretettel köszöntelek itt! :)
    Olyan információkat osztottál meg velünk, melyeket én személy szerint nélkülözhetetlennek érzek! A te látásmódod mindig nagyon sokat segített nekem abban, hogy közelebb kerüljek ahhoz, hogy miként lehet összegészében, összefüggéseiben, távolabbról, a maguk valójában látni a dolgokat, és ezért nem tudok elég hálás lenni neked!

    A megérzésem súgott még egy-két dolgot, szívesen veszem ezekkel kapcsolatosan felmerülő gondolataidat is.

    Mivel a tudatalatti szinten dolgozik a Gyógyító Buddha meditáció, ezért talán nem feltétlenül azonnali, vagy kézzel fogható a hatása, mint bármely más hasonlóan működő módszernek. A hallott/olvasott információk újdonsága, érdeklődésünk kezdeti lelkesedése idővel alábbhagy, van, hogy 2-3 alkalom utána fiókunkban végzik ez és/vagy más gyakorlatok. Ha egy módszerről azt súgja az intuíciónk, hogy az nekünk jó, akkor gyakoroljuk azt! Néha türelmesnek kell lenni és időt kell neki adni. Ehhez szükséges egyfajta bizalmat mutatni feléjük, amely idővel megtérül. Személyes példán keresztül éltem ezt meg egy másik gyógyító-öngyógyító módszer kapcsán, amelyet valamivel régebben kezdtem el tanulni, gyakorolni, és kb. 1 év után, mostanában kezdtem el igazán érezni miről is van szó, valamiféle áttörés történt benne(m), aminek a hatása kézzelfogható és intenzíven érezhető. Nem tudom, hogy mi történt, de az biztos, hogy a dolog nagyon beindult, és mások visszajelzései is határozottan ezt igazolják vissza felém.
    Ha valamiről érezzük, hogy nekünk jó, azt nem kell eltenni azzal, hogy "jó, hogy itt van, a lényeg, hogy itt van, majd valamikor jó lesz nekem". Nemcsak akkor jó elővenni, ha szükségünk van rá. Szerintem betegségmegelőzésre is nagyon jó a Gyógyító Buddha. Továbbá, mivel egy átfogó szinten hat ránk, "újrarendezi a független létezés, a különállóság illúziójába esett "részeket", így tudatunk fejlesztése során ez is egy út lehet, közelebb vihet tudatunk felismeréséhez.

    Akár a Gyógyító Buddhát, akár mást gyakorol az ember, nagyon fontos a hozzáállás, mint bármely más területén az életünknek. Láma Kalszangtól hallottam néhány napja azt a tanácsot, miszerint "vigyél lelkesedést abba, amit csinálsz. Ez az unalom, a lustaság és a szomorúság legjobb ellenszere". Láma Kalszang azt javasolja, hogy bármit is csináljunk az életben, abba vigyünk mindig egy kis örömöt, lelkesedést, és a zavaró tudatállapotok el fognak tűnni.
    Nemcsak a meditációkat jó így gyakorolni tehát, de azokat mindenképpen így érdemes.
    "A lelkesedést fontos táplálni, fenntartani; olyan állapotot hoz létre, ami által könnyebb lesz a meditáció." /Láma Kalszang/

    VálaszTörlés
  5. Végtelen hála Mindenkinek, hogy rátaláltam ezen irásokra.

    VálaszTörlés
  6. NAMASTE kedves "Névtelen" Testvérem!!! :)

    VálaszTörlés
  7. Hello Mindenki! Csak amulok es bamulok. Nagyon tetszik amit itt olvastam, jo erzessel toltott el. Minden Buddha aktivitasa legyen egy velunk, hasson altalunk! Karmapa Csenno: egy Vadzsrajana gyakorlo new jersey-bol

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönjük a visszajelzésedet! :)
      Örülök, hogy hasznodra váltak az itt olvasottak! :)
      Ajánljuk fel minden tevékenységünket minden érző lény javára!
      A legjobbakat! :)

      Törlés
    2. Köszönet ezért a magyarázatért. Nagyon hasznos ismeretekkel gazdagodhattam általa.

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés