2012. szeptember 22., szombat

Farkasokkal futó asszonyok 5. - A név hatalma


(Előzmény:  http://nesszi.blogspot.hu/2012/09/farkasokkal-futo-asszonyok-4-ketto.html)


„A név hatalma

Számos jelentése van egy erő, egy teremtmény, egy személy vagy egy dolog megnevezésének. Azokban a kultúrákban, amelyekben a neveket mágikus és ígéretes jelentésük miatt nagyon gondosan választják ki, valakinek igazi nevét tudni azt jelenti, hogy ismerjük életösvényét és lelki tulajdonságait. Azért is tartják gyakran titokban a nevet, hogy viselőjét baj ne érje, hogy nevének erejét kiteljesíthesse, megóvhassa, nehogy bárki becsmérelje vagy háborgassa; mert így fejlődhet ki teljesen az illető személy spirituális hatalma.
A tündérmesékben és a népmesékben ehhez a névnek még számos egyéb aspektusa is társul, ezt látjuk Manawee történetében is. Jóllehet vannak olyan mesék, amelyekben a főhős egy gonosz hatalom nevét próbálja megtudni azért, hogy hatalmába keríthesse, ennél gyakrabban esik meg az, hogy azért kutat a név után, hogy megidézhesse azt a hatalmat vagy személyt, amelyet a név jelöl, hogy közel tudja magához, hogy kapcsolatra léphessen vele.
Ez utóbbiról van szó Manawee történetében is. Fáradhatatlanul jár a lányok falujába, őszintén azon igyekszik, hogy a Kettő erejét magához húzza. Nem azért akarja megnevezni őket, hogy megszerezze hatalmukat, hanem hogy saját hatalmát egyenlővé tegye az övékével. A nevek ismerete azt jelenti, hogy tudatosítja és tudatában megőrzi a kettős természetet. Bármennyire szeretné is az ember, még hatalma latba vetésével is csak akkor kerülhet ezzel mély kapcsolatba, ha tudja a neveket.
A kettős természet, a két nővér nevének kitalálása kezdetben épp olyan nehéz feladat a férfiak, mint a nők számára. Emiatt azonban nem szükséges sokat szorongani. Ha meg akarjuk tudni a neveket, máris jó úton járunk.
Mi is a pontos neve a női psziché eme két szimbolikus nővérének? A nevek természetesen személyenként változnak, általában azonban valamiféle ellentétet jelölnek. A természeti világ jó részéhez hasonlóan első pillantásra olyan határtalannak tűnnek, amelyben nem lehet kivehető minta vagy ismétlődés. Ha azonban közelről vesszük szemügyre a kettős természetet, ha rákérdezünk és meghalljuk a választ, akkor hamarosan feltárul a minta, ami, igaz, mérhetetlenül nagy, de van benne valamiféle, a visszahúzódó és áradó hullámokhoz hasonlatos állandóság; apályai és dagályai megjósolhatóak, mélyebb áramlatai feltérképezhetőek.
A nevek kitalálásában az a lényeg, hogy valahányszor kimondjuk a személy nevét, kívánságunkat vagy áldásunkat fogalmazzuk meg. Azért nevezzük meg önmagunkban a kettős alkatot, hogy hozzá csatoljuk önmagunkat. Ezáltal felfedezzük a személyes és rejtett értelmeket, s a nőiség zabolátlan szépségét, s az sem számít, mik az ellentétes vonások. Ezt a megnevezést és hozzácsatolódásunkat, egyszerű szavakkal, önszeretetnek hívjuk. Amikor ez két különálló személy között jön létre, akkor a másik iránti szeretetnek hívjuk.
Manawee hiába próbálkozik, egyedül köznapi természete segítségével nem tudja az ikrek nevét kitalálni. Kutya-énje siet segítségére. A nők gyakran sóvárognak olyan társ után, aki ilyen kitartóan és ilyen okosan próbálja mély természetüket megérteni. Ha egy nő ilyen anyagból gyúrt társra lel, életen át tartó hűséggel és szeretettel ajándékozza meg.
A mesében az ikrek apja a misztikus pár őrzője. Olyan valódi, pszichén belüli vonást jelképez ő, amely a dolgok „együttmaradását”, szét nem választhatóságát biztosítja. Ő ítéli meg azt, hogy az udvarló méltó-e, ő-e a „megfelelő” ember. Jó, ha egy nőnek ilyen őrzője van.
Ebben az értelemben azt mondhatjuk, hogy az egészséges psziché próba elé állítja a vele egyesülni kívánó új elemet; hogy ebben az ügyben megvesztegethetetlen, hogy ily módon védekezik. Az apai őrzővel rendelkező egészséges psziché nem ismer el bármilyen öreg gondolatot, magatartást, vagy személyt, csakis azokat, amelyek érzékenyek vagy erre törekednek.
Az ikerlányok apja azt mondja, „Várj. Amíg meg nem győzöl arról, hogy valóban tudni akarod a lényeget – az igazi neveket -, addig nem kaphatod meg a lányaimat.” Ezzel azt mondja: Nem lehet tiéd a női titok tudása, ha csak úgy kéred azt. Meg kell dolgoznod érte. Kitartóan kutatnod kell. Egyre közelebb kell kerülnöd a női lélek eme rejtélyének igazságához, ami alászállást is igényel a talány megfejtése érdekében.” 
/Clarissa Pinkola Estés: Farkasokkal futó asszonyok/

Folytatás: http://nesszi.blogspot.hu/2012/09/farkasokkal-futo-asszonyok-6-kitarto.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése